Je gebruikt social media waarschijnlijk vaak in je persoonlijke leven, maar het is ook waardevol om je professionele leven vooruit te helpen. De meeste recruiters en wervingsmanagers gebruiken op de een of andere manier sociale media om kandidaten te vinden en te evalueren. Dit betekent dat het een ongelooflijk handig hulpmiddel is voor werkzoekenden, maar het moet correct worden gebruikt. Hier zijn enkele tips om jouw online aanwezigheid op sociale media te verbeteren om een baan in de wacht te slepen.
1. Neem contact op met je Facebook-vrienden.
Als je op zoek bent naar een baan, is Facebook een geweldige plek om mensen te laten weten dat je op zoek bent. Er zijn ook veel mensen met wie je misschien niet regelmatig contact hebt onder je Facebook-vrienden, dus het schrijven van een Facebook-status om mensen te laten weten waar je naar op zoek bent, kan veel potentiële leads blootleggen. Je weet nooit wie van een openstaande functie heeft gehoord of wie connecties heeft bij bedrijven in jouw branche. Je netwerkprofiel is een geweldige plek om te beginnen als je praat over wat je zoekt en hoe je gekwalificeerd bent.
2. Je moet een social media account hebben
De eerste drie dingen die managers zullen doen wanneer ze proberen een functie in te vullen, zijn hun team vragen of ze iemand kennen, in hun sollicitantenvolgsysteem kijken en vervolgens zoeken op LinkedIn. Het is belangrijk dat je profiel zowel gemakkelijk te vinden is als super boeiend is en je achtergrond goed vertegenwoordigt. Als je niet aanwezig bent op sociale media, kan dat zelfs een rode vlag zijn.
3. Je LinkedIn profiel moet up to date zijn
Ga aan de slag op LinkedIn met deze stappen om je profiel goed gereed te maken voor de markt:
- Gebruik je bestaande cv als startpunt voor je profiel, met vermelding van opleiding, ervaring en vaardigheden.
- Markeer professionele organisaties waar je lid van bent en vrijwilligerswerk dat je hebt gedaan.
- Gebruik de LinkedIn-profielsamenvatting om de aandacht van de lezer te trekken met een boeiende openingszin in de eerste drie regels. Wat is het nummer 1 dat je wilt dat recruiters of wervingsmanagers over je weten?
- Vraag collega’s of werkgevers waarmee je hebt gewerkt om aanbevelingen voor je te plaatsen. Het vertelt meer over je en geeft waarde aan je profiel. Dit moet je zeker vragen aan je vrienden om te doen voor je.
4. Denk na voordat je post
De aard van sociale media is dat het sociaal is, maar je moet je ervan bewust zijn dat het niet alleen jouw vrienden zijn die jouw berichten of opmerkingen kunnen lezen of jouw foto’s kunnen bekijken. Dingen die je online doet, kunnen van invloed zijn op jouw toekomstige carrière- en werkgelegenheidskansen. Veel werkgevers controleren de sociale netwerkaccounts (bijv. Facebook en Twitter) van mogelijke werknemers om hun karakter en geschiktheid voor rollen te peilen. Om een positieve indruk te maken bij werkgevers via jouw social media-accounts, moet je:
- Geen negatieve opmerkingen over huidige of voormalige werkgevers plaatsen. Social media is geen plek om je woede uit te laten.
- Ruim jouw accounts op – verwijder mogelijk gênante of aanstootgevende inhoud, inclusief ongepaste afbeeldingen.
- Jouw privacy-instellingen wijzigen.
- Communiceer netjes. Je mag je mening uiten, maar met nette woorden en feiten beargumenteren.
5. Wijs dat je actief bent
De meeste impact heb je als je regelmatig social media gebruikt. Dat betekent het controleren van jouw Twitter-feed en interactie met of re-tweeten van interessante artikelen of berichten van opinieleiders in jouw branche. Of het kan betekenen dat je iets interessants op LinkedIn of Instagram plaatst. Omdat het tijd nodig heeft om je aanwezigheid op sociale media te behouden, is het raadzaam om je te concentreren op niet meer dan twee platforms, tenzij je een team hebt om je te helpen dit te beheren.
6. Raak bevriend met wervingsmanagers of volg hun pagina
Social media is een uitgebreid speelveld, en als je een baan wilt vinden waar je goed in zult zijn, dan is het noodzakelijk om het te beperken – met veel. Stap één is het herkennen van de bedrijven in jouw branche die sterk aanwezig zijn op sociale media. Iets anders dat op dit moment belangrijk is om te herkennen, is welke sociale platforms werkgevers in jouw branche of niche zelf gebruiken.
Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een carrière in visueel ontwerp, heeft het niet veel zin om al jouw inspanningen in Twitter of LinkedIn te steken als inhurende bedrijven in de branche profiteren van zeer visuele platforms zoals Instagram. Als je eenmaal hebt ontdekt waar bedrijven in jouw branche of niche zijn en ze bent gaan volgen, dan is het tijd om te schitteren, en dit draait allemaal om betrokkenheid.
7. Word lid van groepen en reageer
Regelmatig, maar niet obsessief, reageren op de berichten van een bedrijf is een goede plek om te beginnen, maar lid worden van en actief worden in relevante groepen is nog beter. Als je vastbesloten bent om voor een specifiek bedrijf te werken, kun je beginnen met het zoeken naar groepen die zich op hen of de service die ze bieden, kunnen richten. Begin anders met branche gerelateerde groepen, waaronder groepen die specifiek zijn gericht op werkzoekenden die recruiters kunnen zien als een mengelmoes van prospects. Wees dan niet verlegen. Zet jezelf daarbuiten en doe mee. Stel jezelf voor, stel vragen, reageer en – belangrijker nog – wees behulpzaam. Als je consequent op een inzichtelijke en behulpzame manier reageert, zul je de aandacht trekken van recruiters die waarde willen toevoegen aan hun team.